بازاریابی دیجیتال ( دیجیتال مارکتینگ Digital Marketing ) چیست؟

2017/07/12| صادق ارجمند

مطمئنا با بازاریابی به شیوه سنتی آشنا هستید، همان بازاریابیی که یک بازاریاب وقت خود را در بین مردم میگذراند و به معرفی محصولات مختلف می پردازد، از مشکلات این نوع بازاریابی بازده کم آن نسبت به روش های جدید بازاریابی است. در این مقاله سعی داریم با شما در مورد بازاریابی مدرن و جدیدی به نام بازاریابی دیجیتالی ( دیجیتال مارکتینگ Digital Marketing ) با شما صحبت کنیم.

 

بازاریابی دیجیتالی چیست و تفاوت Digital Marketing با Online Marketing چیست؟

در ابتدا نیاز است بازاریابی دیجیتال را تعریف و به سوال تفاوت بازاریابی دیجیتال با بازاریابی آنلاین چیست پاسخ دهیم.

استفاده از تمامی ابزارهای دیجیتالی مانند تلوزیون، موبایل ها و گوشی های هوشمند، رادیو، اینترنت و سایر تجهیزات دیجیتالی برای بازاریابی و فروش کالا و محصولات مختلف را دیجیتال مارکتینگ یا بازاریابی دیجیتالی می گویند. اما بازاریابی آنلاین یا Online Marketing نوعی از بازاریابی است که فقط از ابزار آنلاین مثل اینترنت استفاده می کنند، متاسفانه گاهی بعضی از دوستان ما در سطوح مختلف دچار این اشتباه می شوند و دیجیتال مارکتینگ را با آنلاین مارکتینگ یکی درنظر می گیرند اما درواقع آنلاین مارکتینگ زیرمجموعه دیجیتال مارکتینگ است.

 

ابزارهای بازاریابی دیجیتال چیست؟

مانند هر روش و هنری، بازاریابی دیجیتالی هم دارای ابزارهای مختلفی است که یک بازاریاب به کمک آن ها می تواند عمل بازاریابی خود را انجام دهد، به فروش بالای محصولات خود برسد و در یک کلام به موفقیت برسد. برخی از ابزارهای دیجیتال مارکتینگ عبارت است از :

 

  • سئو (SEO) و بهینه سازی سایت و محتوا برای موتورهای جستجوگر
  • بازاریابی از طریق موتورهای جست و جو (SEM)
  • بازاریابی از طریق موبایلی (Mobile Marketing)
  • بازاریابی از طریق تولید محتوا (Content Marketing)
  • بازاریابی شبکه‌های (رسانه‌های) اجتماعی (Social Media Marketing)
  • بازاریابی ایمیلی (Email Marketing)
  • بازاریابی از طریق SMS و MMS ( با وجود قدیمی شدن این نوع بازاریابی، اما هنوز هم به عنوان یکی از پایه ترین روش های بازاریابی در ایران مورد استفاده قرار می گیرد )
  • بیلبوردهای الکترونیکی (Electronic Bilboards)
  • تبلیغات نمایشی یا بنری (Display Advertising)
  • کتاب‌های الکترونیکی (E-Books)
  • بازاریابی بازی‌های رایانه‌ای (Video games Marketing)

 

3 مشکل پیش روی دیجیتال مارکتینگ Digital Marketing !

 

در سر راه افرادی که می خواهند بازاریابی دیجیتال رو شروع کنند و به این نوع بازاریابی روی بیاورن مشکلاتی وجود دارد که به سه دسته کلی تقسیم می شوند و ما قصد داریم این مشکلات را با عنوان مشکلات پیش روی بازاریابی دیجیتالی خدمت شما عنوان کنیم

 

1- تعداد و تنوع زیاد بسترهای دیجیتالی برای دیجیتال مارکتینگ

تعداد زیادی شبکه اجتماعی، تعداد زیادی سایت های تبلیغاتی و به طور کلی تعداد زیادی بستر دیجیتالی برای تبلیغات وجود دارد، این مشکل باعث شده تا صاحبان کسب و کار و صاحبان برند و وب مسترها دچار سردرگمی شوند و در میان دریایی از بسترهای دیجیتالی نتوانند مسیر درست تبلیغات محصولات و خدمات خودشون رو انتخاب کنند. این مشکل با کمی کسب اطلاعات و مشورت با یک سئوکار حرفه ای قابل حل شدن است. درواقع سئوکار به شما می گوید که از کجا و چطوری کسب و کار خودتون رو شروع کنید. مشورت با سئوکاران سئوویچ رو فراموش نکنید.

 

2- هزینه زیاد تبلیغات :

متاسفانه به دلیل قیمت پایین اینترنت و فضای کاملا مجازیی که وجود دارد خیلی از صاحبان کسب و کار و صاحبان مشاغل مختلف به این فکر می افتند که تبلیغات هم باید در بستر اینترنت رایگان یا حداقل ارزان باشد، به دلیل همین تفکر اشتباه این صاحبان کسب و کار سراغ روش های تبلیغاتی صحیح و با قیمت بالا نمی روند و عموما به سراغ سایت ها و شرکت های تبلیغاتی ارزان قیمت می روند و چون نتیجه مورد نظر خودشون رو مشاهده نمی کنند دچار جبهه گیری در مورد دیجیتال مارکتینگ می شوند. به این نکته توجه داشته باشید که همیشه هزینه زیاد یا کم نشان دهنده خوبی و با کیفیت بودن روش تبلیغاتی در فضای مجازی نیست اما برای کار خود باید پول خوب هم خرج کرد

 

3- حجم زیاد تبلیغات موجود در فضای مجازی :

به دلیل کم هزینه بودن ساخت سایت، ایجاد کمپین های تبلیغاتی و … ، افراد زیادی در این فضا شروع به ایجاد کسب و کار کرده اند، این افراد عموما به خاطر نداشتن اطلاعات درست فقط یک سری محصولات و خدمات را آن هم به صورت ناقص در این فضا پخش کرده اند، حال فرض کنید شما به عنوان یک مشتری با این حجم از تبلیغات ناقص روبرو شوید، طبیعتا اعتماد خودتون رو از فضای مجازی و کسب و کارهای موجود در این بستر از دست خواهید داد و خیلی سخت می شود مجددا اعتماد شما را به کسب و کار اینترنتی جلب کرد. این برای ما سئوکارها مشکل خیلی بزرگی است و آرزو می کنیم حداقل آب از این گل آلود تر نشود !

 

تمام این مشکلات قابل حل هستند و نباید باعث شوند که انگیزه شروع یک کسب و کار اینترنتی رو از شما بگیرند، شما باید با خدمات و درکنار ان تبلیغاتی که انجام می دهید ، اعتماد مشتریانتون رو به خودتون جلب کنید، این فکر رو به اونها القا کنید که شما فقط به دنبال کسب درآمد نیستید و اگر مشتریان شما ، هزینه ای رو پرداخت می کنند درمقال آن بهترین خدمات را کسب می کنند.

Categories: Digital Marketing (بازاریابی اینترنتی), مقالات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Rating*