الگوریتم های سئوی گوگل از ابتدا تا به امروز

2017/07/15| صادق ارجمند
آقای طراح | Mr-Tarah.ir

سلام به شما مخاطبان سایت آقای طراح | Mr-Tarah.ir

امروز قصد داریم برای شما به صورت مختصر و مفید در مورد الگوریتم های مختلف گوگل یا همان گوگل الگوریتمز Google Algorithm صحبت کنیم. توی سال های گذشته گوگل برای بهینه سازی موتور جستجوی خودش الگوریتم های مختلفی رو منتشر کرده و به تمامی وب مسترها و افرادی که در زمینه سئو فعالیت می کنند اعلام می کند که بعد از این باید به چه نحوی سایت های خودشون رو برای seo بهینه سازی کنند. یا بهتره بگم گوگل قوانین جدیدش رو برای جلوگیری از پنالتی شدن سایت های مختلف اعلام می کند.

از سال 2000 کمپانی گوگل شروع به نوشتن و طراحی الگوریتم های خودش برای موتور جستجوی گوگل کرد، توی این سال ها هر الگوریتم دارای یک سری ویژگی خاص بود همچنین نام الگوریتم های مختلف گوگل معمولا از حیوانات مختلف الهام گرفته شده است، دلیل این کار ویژگی خاص آن حیوان است که در سئو و بهینه سازی سایت هم مورد استفاده قرار می گیرد و در ادامه این مقاله سئو بیشتر متوجه آن خواهید شد

همونطوری که ذکر شد از سال 2000 گوگل شروع به طراحی این الگوریتم ها کرده اما ما در این مقاله میخواهیم مهم ترین اون الگوریتم ها رو برای شما توضیح دهیم ، اگر بخواهیم بر اساس تاریخ انتشار این الگوریتم ها، آن ها را برای شما لیست کنم به شرح زیر لیست خواهند شد:

 

 

 

الگوریتم گوگل کافئین (Caffeine Google Algorithm) که در اواخر سال 2009 منتشر شد :

این الگوریتم شروع یک حرکت بزرگ برای گوگل و جهان بود، در الگوریتم های قبلی گوگل اطلاعات و دیتاهای مختلف وب سایت ها به صورتی ذخیره و بررسی می شدند که باعث می شد کاربران در نتایج گوگل مطالب قدیمیی رو مشاهده کنند که امکان داشت فاقد ارزش باشند. همچنین سرعت آنالیز سایت ها برای index شدن در گوگل بسیار زمان بر بود اما بعد از خلق و انتشار این الگوریتم، سرعت پردازش اطلاعات وب سایت ها بسیار بیشتر از قبل شد و حتی می توان گفت به صورت لحظه ای مطالب ایندکس می شدند.

 

الگوریتم پاندای گوگل یا گوگل پاندا (Panda Google Algorithm) که در سال 2010 منتشر شد

الگوریتم پاندای گوگل ، شروع یک اتفاق در گوگل بود، این پاندای گوگلی حیوانی بسیار زودرنج بود، چون از مطالب تکراری بسیار متنفر بود! دلیل این نامگذاری رنگ خاص این حیوان است، بدن پانداها دارای دو رنگ سیاه و سفید است و گوگل هم از این حیوان استفاده کرد تا به همه اطلاع دهد که با استفاده از این الگوریتم می خواهد مطالب و محتوای سیاه و سفید را از هم تفکیک کند، محتوای سیاه و سفید از نظر پاندای گوگل یعنی دقیقا همان مبحث محتوای تکراری یا محتوای خاص! برای این که چگونه محتوایی بی نقص تولید کنیم؟ مقاله ای رو برای شما در این سایت منتشر کرده این که پیشنهاد می کنم حتما آن را مشاهده کنید.

 

الگوریتم پتگوئن گوگل یا گوگل پنگوئن (Penguin Google Algorithm) که در سال 2012 منتشر شده :

پنگوئن که از نظر رنگ شبیه پاندا است، نشان دهنده این است که این الگوریتم هم همانند الگوریتم پاندا به دنبال جریمه یا پنالتی penalty سایت هایی است که خلاف قوانین گوگل عمل می کنند و به جای تولید محتوا، به دنبال کپی محتوا هستند، درواقع الگوریتم پنگوئن گوگل ، آپدیت الگوریتم پانداست با این تفاوت که معیارهای سنجش سایت ها در آن بهینه و تکیمل شده است و به راحتی می تواند سایت ها و محتواهای اسپم را شناسایی کند. اتفاق جالبی که در هنگام انتشار این الگوریتم رخ داد این بود که دیگر سایت های کمپانی های بزرگ در سطر نتایج نمایش داده نمی شدند، چون محتوا مهم ترین فاکتور سنجش سایت ها شده بودند ، برای مثال درصورت جستجوی عبارت Shoes ، شما در نتایج نام کمپانی هایی مانند نایک و … رو مشاهده نمی کنید و به جای آن سایت های فروشگاهی و یا اطلاعاتی را گوگل به شما نمایش می دهد!

 

الگوریتم گوگل گورخر (Zebra Google Algorithm) که در سال 2012 منتشر شد :

الگوریتم گورخر گوگل هم درست هماهند 2 الگوریتم قبلی برای جلوگیری از نمایش سایت هایی که به دنبال کپی محتوا در سایت هایشان بودند در نتایج گوگل منتشر شد، گور خر هم دارای 2 رنگ مشکلی و سفید هست و نشان می دهد که گوگل هنوز به دنبال تفکیک سایت های فیک و بی محتوا از سایت هایی هستند که دارای محتوای درست و خاص هستند. اما شاید بپرسید که تفاوت الگوریتم گورخر گوگل با الگوریتم پاندا و پنگوئن چیست؟ پاسخ این است که تفاوت در این است که تمرکز الگوریتم Zebra بر فروشگاه های اینترنتی است. در مورد این الگوریتم و راه های افزایش فروش اینترنتی فروشگاه آنلاین در مقاله های دیگر توضیحاتی خدمت شما خواهم داد.

 

الگوریتم گوگل پیج لایوت (Page Layout Google Algorithm) که در اواخر سال 2012 منتشر شد :

الگوریتم Page layout در اصل برای سایت هایی طراحی شده است که دارای محتوایی آزاردهنده هستند، یعنی اگر سایت شما دارای محتوایی با حجم زیاد، تبلیغات زیاد و آزاردهنده، تصاویر با حجم زیاد و … وجود داشته باشد حتما توسط این الگوریتم جریمه خواهید شد!

 

الگوریتم گوگل پِی دِی لون (Pay Day Loan Google Algorithm) که در سال 2013 منتشر شد: 

مطمئنا تا الان برای شما پیش اومده که عبارتی را جستجو کنید، وارد سایتی شوید اما خبری از محتوایی که مدنظر داشتید نباشد! این اتفاق اخیرا به خاطر الگوریتم های فوق پیشرفته گوگل کم تر دیده می شود اما هنوز هم سایت هایی هستند که بخ صورت اسپم وار مجموعه ای از کلمات کلیدیی را منتشر می کنند و موتورهای جستجوگر را دچار اشتباه می کنند، این الگوریتم برای جریمه این سایت طراحی شده که دارای عبارت ها و کلمات کلیدی زیادی به صورت Spam و فقط برای جذب مخاطب هستند.

 

الگوریتم گوگل مرغ مگس خوار (Humming Bird Google Algorithm) که در سال 2013 منتشر شد:

الگوریتم مرغ مگس خوار گوگل یکی از مهم ترین الگوریتم های گوگل هستند، این الگوریتم یک الگوریتم ترکیبی است که باعث شده تا کیفیت جستجوی کاربران در گوگل افزایش پیدا کند، در مورد مرغ مگسخوار گوگل هم حتما در مقاله ای دیگر خدمت شما توضیحاتی رو ارائه خواهم کرد

 

الگوریتم گوگل کبوتر (Pigeon Google Algorithm) که در سال 2014 منتشر شد :

مطمئنا در مورد کبوترهای نامه بر را مطالبی را خوانده و شنیده اید، گوگل هم نام این الگوریتم را بر اساس ویژگی خاص این کبوترها نام گذاری کرده است، برای کبوترهای نامه بر ارتباط خاصی بین مبدا و مقصد وجود دارد، گوگل هم از سال 2014 تصمیم گرفته است بر اساس موقعیت مکانی شما ، نتایج را به شما نمایش دهد، یعنی برای مثال اگر شما در شهر مشهد ساکن هستید و به دنبال خرید اینترنتی فرش ماشینی هستید، دلیلی ندارد در ابتدای نتایج فروشگاه های فرش تهران را در ابتدای نتایج به شما نمایش دهد چون اولیت شما خرید از مشهد است! اگرچه این ویژگی به دلایل مختلف هنوز در ایران به صورت کامل فعال نشده است

 

الگوریتم گوگل موبایل گِدون (Mobilegeddon Google Algorithm) که در سال 2015 منتشر شد :

باتوجه به پیشرفتی که در صنعت موبایل های هوشمند و وب اتفاق افتاده است، باعث شده تا کاربران زیادی روزانه از طریق موبایل خودشون به جستجو در نت بپردازند، این امر باعث شده تا گوگل به دنبال بهینه سازی و اختصاصی سازی نتایج جستجوهای موتور خود بر روی گوشی های هوشمند برود، همین اتفاق باعث شده است تا سئوکارها و طراحان سایت به دنبال ایجاد صفحات اختصاصی سایت برای موبایل ها بروند یا به اصطلاع Mobile Friendly طراحی کنند و از آن طرف هم گوگل سایت هایی را که برای موبایل ها بهینه نشده باشند را جریمه خواهد کرد و دیگر در نتایج سرچ در موبایل ها به راحتی نمایش نمی دهد! موضوع بهینه سازی سایت برای موبایل ها مبحثی فوق العاده حساس و وسیع هست و حتما اگر سوالی دارید آقای طراح | Mr-Tarah.ir در خدمت شماست

 

 

Categories: SEO ( سئو ), مقالات ( آموزش سئو و بهینه سازی )

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Rating*